Pumpasoppa!

Igår kom veckans leverans från Linas Matkasse
och ser som vanligt fram emot att laga alla veckans rätter.

Idag bestämde vi oss för Pumpasoppan,
som jag tycker passar utmärkt såhär dagen efter Halloween.



Har du inte testat pumpasoppa så tycker jag du ska göra det,
så enkelt att göra och väldigt smakrikt.
En erfarenhet rikare kan jag lova!

PUMPASOPPA MED SVARTA BÖNOR
4 portioner

1,5 kg muscatpumpa
2 st sötpotatisar
2 medelstora potatisar
1 gul lök
2-3 msk färskriven ingefära
3 vitlöksklyftor
2 msk olja
2 tärningar grönsaksbuljong
2/3 tsk salt
1 krm svartpeppar
7 dl vatten
1 dl creme fraiche/iMat el liknande produkt
0,5 gurka
150 g sugar snaps
1 fpk svarta bönor
Gott bröd

1) Skär pumpan, sötpotatis och potatis i grova tärningar. Grovhacka den gula löken. Skala och finriv färsk ingefära.
2) Hetta upp olja i en stor gryta. Fräs löken genomskinlig och pressa ner vitlöksklyftorna, tillsätt den rivna ingefäran och fräs hastigt.
3) Häll ner pumpa, sötpotatis och potatis. Tillsätt grönsaksbuljong, salt och peppar. Häll på vatten och koka upp. Låt koka under lock ca 20 min.
4) Skär gurka i stava och lägg upp i skål med sugar snaps. Skölj svarta bönor och lägg upp i en skål.
5) Dra kastrullen från plattan och mixa soppan slät med stavmixer. Rör sedan ner 1 dl creme fraiche el liknande produkt.
6) Servera soppan med svarta bönor, grönsaker och gott bröd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0