Vardagslyx

.... Är att bli bjuden på solvarma alldeles nyplockade jordgubbar. Sommar, sommar, sommar!

Ljuvligt

Sist jag var ute och sprang såg jag dessa vackra blommor och kunde inte låta bli att plocka med mig några när jag var på väg hem. Inget är väl så vackert som blommor man plockat själv och inget är väl så gott som bär och grönsaker man skördat själv. Lovely!

Fortsättning följer

Igår kväll såg vi nästa film i serien och de har alla varit så bra. Prime Time är andra filmen i serien, men filmerna är fristående och kan ses i annan ordning också. Har ytterligare tre filmer att se fram emot. Den Röda Vargen, Livstid och En Plats i Solen. Missa inte de här filmerna, så spännande.

Insnöad!

Helt insnöad har vi blvit,
ja inte av snö då förstås,
utan i Liza Marklund filmer.

Igår såg vi Studio Sex och det var precis den typ av film jag är sugen på nu
och min lycka var total när jag insåg att det finns sex filmer i serien.
Jag har helt missat dessa filmer att de ens existerar.

Gissa vad kvällen består av?

Längtar redan!

Bloggtips!

Missa inte denna fantastiskt roliga blogg,
med massa finurliga funderingar.
Jag skrattar ihjäl mig över nästan varje inlägg.

I huvudet på fru Jansson

Strandhäng

Vi njuter av vår semester till max och idag blev en dag på stranden. En dag på Hamnholmen som är en av mina favoriter. Så vackert, lugnt och långgrunt där man nästan får en egen strand. Matsäck, badkläder och filt packades med och blev alldeles underbart. Kan ju verka som jag överdriver i allt mitt underbara och fantastiska, men just så känns det varje dag nu och jag tror knappt det är sant hur bra man kan ha det. Nästan så man får nypa sig i armen ibland :). Flow i semestern kan man lugnt säga.

Filmtips

Vi myser på med massa filmer här hos oss under semestern och det är så skönt. Inga måsten om kvällarna och vad passar bättre då än lite filmer? Igår såg vi en riktigt mysig film. En feelgood film av annorlunda sort. Grät lika mycket som jag skrattade, men ändå med en härlig känsla efteråt. Handlar om en 27årig kille som lever livet rätt och riktigt och får cancer. Låter inte så feelgood, men det är den på sitt sätt. Helt klart sevärd!

Happiness

Hittade den här fina på Hafva's blogg. http://hafva.blogg.se/2012/july/kloka-ord-1-2-3-4-5-6-7-8-9.html

I <3 Växtriket!

Igår for jag och lilleman iväg på jakt efter lite nya blommor. Det känns så tråkigt med tråkiga blommor och nya fräscha gör så stor skillnad i ett hem. Jag var främst ute efter några nya orkidéer och lilleman var på jakt efter köttätande växter. Några vackra orkidéer, plättar på tråd och fina uteblommor. Vi fick förtur på nästa veckas rea med 6 uteblommor för 100 kr, superbilligt! Lilleman letade runt bland alla plantor fast besluten att hitta köttätande blommor, frågade personalen som såg lite frågande ut och tillslut hittade han vad han tyckte såg ut som köttätande blommor - fuschia. Och pojken med fantasin utöver det vanliga har fantiserat ihop både det ena och det andra om dessa blommor. Sötunge!

Hemma igen....

..... efter några fantastiska dagar på Sandön och Klubbviken. Hyrt stuga på stranden med bästa utsikten, ätit och druckit gott, myst en massa, varit på utflykt kring ön och haft det absolut underbart. Vi började med att söka stuga att hyra längre ut i skärgården, men blev Klubbviken på Sandön. Bra val såhär i efterhand. Barnen har roat sig med nya vänner, minigolf, trampbåt, hoppborg, linbana och såklart massa bad och glass. Det blir så enkelt att bara vara och mysa när allt är enkelt. Stugan låg perfekt till och innefattade alla nödvändigheter med egen dusch och Wc, ingen tv vilket jag bara tycker är bra, nära till trevlig restaurang. Helt ok väder så vi varit ute mest hela tiden och ändå sådär lagom mycket folk om dagarna. Ett bra tips på en minisemester!

Packning pågår....

Fullständigt kaos här hemma med allt som ska med på båten ut till Klubbviken. Verkar bli några dagar med härligt väder så vi hoppas på mycket bad och vattenlek, god mat och massa mys! Först iväg på ett 1 årskalas på Notviken och sen iväg till båten. Härliga underbara sommar och ledighet!

Slappardag

Idag var vi inställda på sol och bad, allt utifrån väderprognosen. Men så bidde det inte. Värmen var här men blåsigt värre. Blev istället en dag hemmavid med kompisbesök, bullbak, planering,Skylanders och drakflygning. En sån där fantastisk dag som känns jättelång fast ändå hinner man nästan inget göra. Inget hinns göras då man har fullt upp att bara ta det lugnt. Lovely! Passade på att baka lite bullar inför morgondagens minisemester. Har hyrt stuga några nätter på Klubbviken och tänkte utforska Sandön några dagar, hoppas på fint väder och god mat i restaurangen. Ska bli alldeles underbart att komma iväg. Efter dagens lugn och ro känner jag mig upplagd för att avsluta min senaste bok nerbäddad i sängen. Natti Natti!

Drömmer mig bort....

.... Till lite värme, bad och lata dagar. Jag är en sån där person som vill ha en resa att längta till, planera för och allt annat som hör till. I vintras tillbringade vi två veckor i Thailand och det var absolut underbart. Resan sträckte sig så mycket längre än de två veckorna. Nu i sommar har vi några mindre strapatser att se fram emot, Klubbviken och Abisko. Men inget slår planerna inför en solsemester. Vi har bestämt oss för Grekland en vecka i juni. Direkt från Luleå är ju väldigt enkelt och då är vi inne på Rhodos där ingen av oss varit tidigare. Längtar och kollar vidare.....

Som pricken över i....

50 års kalas

Har varit iväg till Brändön och Carolas Tårtor och Bakverk. Där har vi hämtat en speciell present som ska levereras idag till 50års kalaset. Personen i fråga är löjligt förtjust i flodhästar och tårtan går i det temat. Tårtan blir presenten och det blev en sån där perfekt present som man riktigt längtar efter att lämna över. Nu blir sista fixet innan vi åker ut till Kallax och firar 50 åringen med tårtkalas. Besök gärna hemsidan till Carolas Tårtor och se vilka konstverk hon skapat. http://www.allt2.se/carolastartor/index.html

Att ta dagen som den kommer

Egentligen spelar vädret och värmen inte jättestor roll på semestern. Visst blir det extra härligt med värme och soligt väder, men den där känslan att bara vara infinner sig iallafall. Efter några dagars ledighet och inte alltför mkt inbokat så kommer det där inre lugnet. Att inte veta vad dagen innefattar när man stiger upp och bara invänta och se vad man hittar på. Man kan vara hemma i lugn och ro och pula på och ändå vet man att man hinner nåt mer spännande imorgon. Att vara nöjd i att bara vara och att inte känna stress över allt man ska hinna göra. Det är en konst och har krävt mycket "träning" för att komma hit. Idag bara infann sig lusten att städa och då kan det vara rätt trevligt. Även barnen har hittat lugnet och är oftast nöjda med en dag hemma varvat med morgondagens äventyr. Undra vad resten av dagen erbjuder?

Forell i paket

Igår kväll for sambon iväg på lite fiske och kom stolt hem inatt med en riktig bjässe till forell. Självklart ska vi grilla den idag. Har fyllt forellen med salt och peppar, citronskivor, hemmagjort vitlökssmör och dill. Forellen paketerades in i aluminiumpaket och ligger på i grillen. Till det här serveras nykokt färskpotatis, aioli, sallad och vitlöksbröd. Så enkelt och förhoppningsvis så gott!

Utflyktstips

Igår styrde vi vår kos mot Försvarsmuseet i Boden och blev positivt överraskade. Är själv inte så intresserad av det militära, men bedömer nu utifrån barnen. De fick klättra och prova och leka och fascineras över stridsvagnar osv. Avslutade besöket med utställningen om Lasse Majas Detektivbyrå för barn. Ett mysterium att lösa med hjälp av välkända figurer och illustrationer från böckerna om Lasse Majas Detektivbyrå. Förutom mysteriet fanns massa andra roliga saker att göra och prova. Lilleman blev väldigt fascinerad av filmen om ambulansen samt brandkårsutrustningen man kunde prova. Väl värt ett besök!

Dagens...

Lasagne

Igår kom vi spontant på att laga lasagne till middag och oh my vad gott det blev. En riktig hederlig smaskig lasagne med riktig ostsås. Nu när barnen klarar av laktosfritt och hårdost underlättar det lasagnetillagningen en hel del. Hittade receptet på Jennys Matblogg och körde det rakt av. Så gott att man nästan slickade tallriken efteråt. http://minbebis.com/blogg/jennysmatblogg/lasagne-med-mozzarella/

Filmtips

Igår såg vi en mysig film, Friends with Kids. En mysig och rolig film som roade oss båda. Tips på en lättsam film.

Paolo Coelho

En mysig utflykt med mina pojkar

Idag hade jag och pojkarna hela dagen helt för oss själva. Deras önskemål var ett besök på Gultzaudden och det fick det bli. Lite halvmulet under em så bada var de inte sugna på, men att klättra och klättra. Sen några åk i den långa backen ner till stranden med kickbike. Avslutade med en glass på mysiga café Uddén och till vår glädje fanns där laktosfri glass. Blir alltid lika glad när man inser att de tänkt på oss allergiker. Plus i kanten för det. Många foton, trevliga tankar tillsammans och storkillen envisades absolut med att bjuda mig på glass. Man tackar! När pappa slutade jobbet for vi dit för ett litet studiebesök, alltid lika spännande att göra besök där. En mysig dag då vi fick massa tid att bara vara, att vara tillsammans. Men imorgon är vi hela familjen samlad och lediga igen och nya utflykter och äventyr är på gång.

Onsdags pepp

Knäckig rabarberpaj

När vi är i stugan om sommaren brukar jag alltid skörda lite rabarber. Den här svängen användes rabarbern till både kräm och Knäckig paj och såklart helt naturella doppade i lite strösocker. Det är sommar det! Läste om den knäckiga pajen på bloggen http://mindfulnessmamma.blogg.se/2012/july/knackig-rabarberpaj.html Receptet kan hittas i sin helhet på www.ica.se, sök Knäckig rabarberpaj.

Hemma igen

Har tillbringat några dagar uppe i Tornedalen i stugan i Kivijärvi. Det är otroligt rofyllt och tyst att vara där och ger massa energi. Barnen älskar det och skulle kunna vara där mycket längre. För mig räcker det dock med några dagar innan myggen och getingarna och alla andra insekter har skrämt iväg mig. Synd att alla kryp ska förstöra för det är oerhört vackert. Men vi har hunnit med mycket; Bada i Kivijärvisjön, fiske, rabarberpaj, bastubadning, kört fyrhjuling, smält många myggor, hälsat på grannarna i byn, lekt med Ria och allt annat som hör sommaren och Kivijärvi till. Underbart men kort!

En klok man.....

.....och snygg!

Lövskärshamnen

Vad hittar man på en regnig dag som denna? Min första semesterdag. Bara vara och mysa på både inne och ute. Planerad cykelutflykt för att handla lördagsgodis ändrades till bilfärd pga plötsligt spöregn. Handla lördagsgodis, tanka bilen inför morgondagens bilresa och så en sväng ut till Lövskär. Är så mysigt att bara strosa runt i hamnen bland båtar och höra vågornas brus och fåglarnas skratt. Väl värt ett besök.

Vänner!

Hittade dessa kloka ord på kloka bloggen

Så sant så sant,
och tack mina fina vänner för att jag har er i mitt liv!

Tjejkväll!

Igår träffades vi några tjejer som haft så mycket roligt genom åren.
Nuförtiden blir det inte lika ofta och sällan bara vi,
utan alla barn.
Men igår kväll var det dags och det blev en alldeles underbar kväll.

God mat och dryck!

Vacker utsikt!

Med fina tjejerna!

Tack för en fantastiskt rolig kväll,
hoppas på repris snart igen!

Vardagslyx

....att känna den goda doften av nybakat redan innan man öppnat dörren. Min semesterledige sambo har tagit på sig husfrurollen och hade för andra dagen bakat tekakor till jag kom hem från jobbet. Lyxigt värre! Recept har han hittat på Jennys Matblogg. http://minbebis.com/blogg/jennysmatblogg/mjuka-tekakor-toppade-med-gryn/

Dagens tänkvärda!

"Det kunde vara värre..... Jag vet inte hur, men det kunde det!" - Ior

Dagens middag

Idag blir det smaskig middag, Färs i pita med gurkyoghurt. Receptet hittade jag på ICAs Billiga Veckan. http://www.ica.se/Recept/fars-i-pita-med-gurkyoghurt-715208/#.T_n4z6LMXFE.mailto Återkommer om utlåtande senare!

4års kalas på stranden!

Idag var vi bjudna på ett väldigt trevligt sommarkalas. En liten tjej som nu hunnit bli 4 år. Barnen hade valt ut och hjälpt till med presenten och vad kan passa bättre till en liten prinsessa än lite Hello Kitty pyssel och en egen liten börs med jordgubbar på? Kalaset var lite väderberoende då det var ute på Lulsundsbadet, men vädergudarna var med oss och det var underbart väder. Började med somrigt kalasfika på picknickfiltar och surr för stora och små. Lite sparka boll innan barnen blev alltför ivriga att få bada. På med badshortsen och hopp i plurret. Lek och bus för glada barn i vattnet, medan vi vuxna är lite mer badkrukor och solade oss på bryggan. Ett fantastiskt välordnat kalas!

Söndagsmiddag!

Har haft en fantastisk söndagsmiddag med min tokiga, roliga familj. Grillat Flankstek, halloumi, majs, rödlök och tomathalvor. Till det serverades krämig potatissallad, typ tzatziki med färskpotatis i. Jättegott! Och såklart lite vin till det. Sen har vi myst på bara familjen, tittat på gamla filmer från när barnen var små. Blir så glad av såna här kvällar, När man inser vilken fin familj man har och hur himla roligt vi har tillsammans.

Lördagmiddag

Såhär i all ledighet blir man alldeles dagvild.
Festligheterna avlöser varandra och det blir vin och dessert
mitt i veckan.

Trots att det är lördag bestämde vi oss för enkel och snabb middag.

Ugnspannkaka, råkostsallad, lingonsylt och grillat kött.
Så gott och så enkelt.

Fredagsmys

Har varit på mysig Spakväll hos en go vän.
Vi tog med egen balja för fotbad och handduk
Och sedan fick vi prova fotprodukter från Alpeanering.
Så mysigt och perfekt en regnig fredagskväll.

Blev bjudna på bubbel, snacks, melonbitar,mozzarella, parmalindad melon,
Ruccola och godast av allt var smördegsminipizzora.

Passade på att bara njuta så ingen kamera i högsta hugg.
Njöt av fotbad, god mat och dryck
Och framförallt trevligt sällskap.

Fortsätter i välmåendes tecken och hoppar isäng tidigt.

Natti Natti!

Pizzaparty!

Igår kväll styrde min käre sambo ihop en pizzakväll
med sin syster och kusinerna.
Vi testade att för första gången köpa pizzadeg från pizzerian,
och det var ett bra drag för pizzorna blev grymt goda.
50 kr för pizzadeg för 7 personer,
helt klart värt att knådande och kladdande.

Han hade sedan förberett olika fyllningar till pizzorna så man själv fick välja,
och för mig blev det en smaskig pizza med chilisås, tacofärs, fetaost, mozzarellaost, prästost,
tomater i skivor, svamp och vitlöksklyftor i olja, ruccola och vitlöksolja över.
Så himlans gott!

Degbitarna som blev över gräddades naturella och åts sedan med smör på,mmmmm.

Till pizzan serverade vi bönsallad, pizzasallad och cole slaw
och såklart lite rött vin.

Sommarens första vinbox inhandlad och det var riktigt gott,
Allegrini nr 2309, 249 kronor för en box.

Blev en mycket lyckad och trevlig kväll,
för både stora och små.

Ljuva sommar!

Var häromkvällen uppe på Ormberget för en löptur,
en sån där fantastiskt vacker kväll.
På vägen hem kunde jag bara inte låta bli att
fota alla vackra sommarblomster.
Det är så otrolgit vackert!

Plockade med mig en liten bukett hundkex att sätta i en vas inne i badrummet.

Semestertider

Jag hade semester förra veckan och jag och barnen hittade på massa roligheter,
men så idag var det dags för jobb två veckor till,
medans barnen och deras pappa får möjlighet att hitta på roligheter.

Det kändes tungt och motigt att åka iväg på jobbet idag,
dels för att jag kommit in i semestervanor förra veckan,
och känslan av att bara vara,
men mest för att jag längtar så efter att få vara lediga hela familjen
tillsammans.

Jag vet dock att barnen har det bäst med sin bästaste pappa,
där det alltid är roligheter på gång.
Men det sticker till av lite avundsjuka
då jag också vill vara med.

Men snart så,
då får vi vara lediga några veckor tillsammans,
och får njuta massor.

Längtar.....

För ett år sedan....

.... såg det ut såhär.

Jag är mig rätt lik, Kolarnes cafe är sig likt
men lilleman har vuxit så och vädret var mycket mycket bättre.
Minns den här dagen när det var så varmt och efter fikat på Kolarens
gick vi ner och barnen fick bada och svalka sig.

Storkillen svalkar sig med lite glass.

Såhär trött kan man bli efter en hel dag i sol och värme.

En sommarutflykt

En sommarutflykt med cykel till en lekpark,
med picnic och fina vänner.