Mindfulness för föräldrar

Min äldsta son (drygt 6 år) är inne i en riktig trotsperiod. Blir så förvånad när min lugna förståndige kille emellanåt förvandlas till ett trotsmonster.

Det gäller att i såna perioder och stunder behålla lugnet, vara utvilad och inte ha bråttom. Det är i perioder som dessa jag plockar fram "Mindfulness för föräldrar" av Heidi Andersen och Anna-Maria Stawreberg och påminner mig om deras kloka ord och tankar. Med dessa färska i sinnet känns det som jag klarar fler situationer med min son.

De talar om De Tre A:na.

1) Andas, ett djupt andetag och du får en extra möjlighet att se på situationen innan du reagerar.
2) Acceptera, bli medveten om och acceptera saker och ting som de faktiskt är.
3) Agera, inte reagera och välj sätt utifrån helhetssynen på situationen.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Åh, så jag känner till de där A:na, men ack så svårt ibland ändå.

2012-10-24 @ 19:55:05
URL: http://www.mindfulnessmamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0