Lättaste laxen

I boken "Matlust"




har jag hittat många bra recept som passar såväl barn som vuxen.
Ett av de vi ätit många gånger tänkte jag dela med mig av.



4 portioner
fett till formen
4 laxfiléer à 140 g
citronpeppar
eller 20 g chèvreost per laxportion

* Sätt ugnen på 200 grader.
* Lägg de tinade laxfiléerna i en smord ugnsform och krydda med mycket citronpeppar
på vuxenbitarna. Gärna så de ser riktigt "sandiga" ut eller smula över chèvre över.
Mindre citronpeppar på barnens bitar då det innehåller salt.
* Sätt in formen i mitten ca 15 minuter, tills laxbitarna är genomstekta.
* Till laxen är det gott med en avokado- och tomatsallad: små tärningar tomat blandat med små tärningar av avokado och lite rödlök. Smulad basilika och lite örtsalt förhöjer ytterligare smakerna.
* Koka potatis till och broccoli med lite smör på. Smöret framhäver den goda broccolismaken lite extra.

Då det är många olika viljoch och smaker i familjen så brukar jag servera det hela som ett litet plockbord,
tomat, avokado, rödlök, chevrèost, potatis, broccoli i skålar så får alla ta det man vill.
Supergott med den här avokadosalladen på laxen.

Testa det här receptet du också!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0