Kladdkakebakning!

Barnen hos barnvakt över natten,
mysig middag med sushi och gott vin,
och hips vips ska P iväg (det var ju planerat förstås men ändå).

Jaha vad gör man då ensam en fredagkväll,
jo bakar kladdkaka förstås.

Jag och barnen ska bort på middag imorgon och har erbjudit mig
ta med efterrätt och det blir kladdkaka.
Har ju på senaste tid också lärt mig att kladdkaka
blir bäst om den får vila i kylen över natten,
så det blir ju perfekt.

Har också hittat kladdkakemeckat för dig som vill testa,
Jennysmatblogg.
Här finns en helt egen flik med kladdkakerecept,
och hittade många många som jag vill testa.

Ikväll velade jag mellan den här med After eight eller den med lakrits,
lakrits får det bli nästa gång.

Det här behöver du , till en stor rund form ca 26 cm. ( Detta är en dubbelsats )   :

4 ägg
6 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
8 msk kakao
3 dl vetemjöl
200 gram smält smör
12-15 After eight

ströbröd och matfett till smörjning av form

Gör så här: 
Ställ ugnen på 175 grader.
Smält smöret. Låt svalna.
Smörj och bröa formen.
smält ca 12 – 15 bitar after eight över ett vattenbad. Och tillsätt detta i smöret.
Rör ihop ägg, socker, vaniljsocker, kakao, mjöl och till sist smöret. 
och grädda i mitten på ugnen i ca 30 minuter.

Kladdkakan bör stå kallt minst en timme innan servering, men helst över natten i kylen.

Serveras med färska hallon och vispad grädde.

Kakan i ugnen nu så kan inte förrän imorgon avslöja hur den blev,
men smeten blev gudomlig.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Kladdkaka är ljuvligt! Och man kan göra det på så många olika sätt faktiskt. Hallon till är bland det bästa! Såg ett recept i senaste Buffé som jag vill testa.

2011-11-18 @ 21:59:44
URL: http://mindfulnessmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0