Tänd dina stjärnögon!

En av de finaste julklapparna jag fick iår
var boken
"Tänd dina stjärnögon"
av Lou Rossling.

Tänd dina stjärnögon : vad barn har lärt mig
Läs mer om boken här.

Det här är en bok som utgår från barnens perspektiv,
en bok som får en att tänka till.
Jag läser ett kapitel här och ett kapitel där,
och tar mig tid däremellan att fundera på vad jag läste.

I kapitelet "Är det jag som sjunger?" tar hon på olika sätt upp
att Uppmärksamma talangen.

Lou berättar om en uppgift hon fick i en retorikkurs,
att uppmärksamma andra människors talanger och hur det är ett av de allra
bästa sätten att göra dem gläda och tända deras stjärnögon.

Uppgiften var att välja ut en person i deras närhet som på något sätt
irriterade dem. De skulle alltså leta efter någonting som man tycker om
hos den här personen man irriterade sig på. Det skulle vara sant.
Lou genomförde uppgiften och lärde sig att "min uppfattning av en annan människa kommer påverka
henne så mycket att mötets utgång ligger i mina händer. Ser jag något bra,
blir jag bemött bra, ser jag bara dåliga saker blir jag illa bemött."

Hon skriver vidare: "Barn har tydligt visat mig vad som händer om man ger en
människa uppmärksamhet för vem de är, istället för att försöka uppmärksamma någon
man hoppas att de skulle vara, eller visar sin besvikelse över den man bestämmer
att de är."

Jag har flera gånger kommit på mig själv att ha förutfattade meningar om folk,
det har jag upptäckt när jag haft fel och blivit förvånad att personen inte var som jag
tänkte mig. Jag ska själv genomföra uppgiften och hoppas upptäcka något nytt jag inte
visste.



Slutligen skriver författaren: "Hjälp människor att se sig själva ur ett annat perspektiv
så kan du sprida lite glädje och tända lite stjärnor. Ge dem den tid och uppmärksamhet
de behöver för att växa och du får se hur de blommar."


Kommentarer
Postat av: Jenny

Tänk vad tomten har bra koll på vad som faller dig i smaken! Älskar den här boken.

2012-01-27 @ 17:19:37
URL: http://mindfulnessmamma.blogg.se/
Postat av: Marika

SV; Tack! Den kommer faktiskt från IKEA =)

2012-01-27 @ 17:57:04
URL: http://alittlebreak.blogg.se/
Postat av: em

sv: haha, nehe, nej kanske ser lite flottigt ut! men det är gott. Inte helt som vanlig lasagne men ett riktigt bra substitut enligt mig iaf.

2012-01-27 @ 20:12:19
URL: http://matomspunnet.blogg.se/
Postat av: Mary

Sv; Hahaha..jo givetvis fungerar det bra med köpta marshmallows. Precis som det fungerar utmärkt med Oboy, köpta bullar och köpt godis..men det är inte riktigt det som min blogg handlar om. Dessutom tycker tycker jag det stoppas ner alldeles för mkt e-ämnen å annan skit i köpt godis/bakverk. Att göra ngt själv från grunden känns för mig så mkt bättre, mer genuint, lyxigare. Har man kämpat för ngt brukar iaf jag tycka att det känns så mkt bättre när man väl får det/äter det/upplever det.

2012-01-28 @ 09:29:15
URL: http://madebymaryblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0