Blåbärspaj!

För några dagar sedan bakade jag en fantastiskt god blåbärspaj,
som ananaspaj fast med blåbär istället.
Så himlans god och lätt att förbereda och göra.
 
 
Receptet hittade jag på Jennys matblogg,
Blåbärspaj.
 
Pajdegen :
150 gram smör
1 dl socker
1 tsk bakpulver
3- 3 1/2 dl vetemjöl

Fyllningen :
ca 5-6 dl färska blåbär
2,5 dl creme fraiche (fetthalt 34 %)
1 ägg
1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker

Gör så här :
Slå igång ugnen 175 grader.

Knåda i hop pajdegen och platta ut i en form ( ca 22- 24 cm )
Rör ihop samtliga ingredienser till fyllningen,  och fyll sedan upp pajskalet med fyllningen.
Grädda kakan i mitten på ugnen i ca 40-50 minuter ( håll koll , så att den inte blir bränd )

Låt svalna något innan servering, men det är en smaksak.

Jag har gjort klart pajdegen i formen som får vila i kylen under dagen och när man äter så gräddas pajen.

 

 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Mums! Det här får jag nog lov att prova!

2012-08-08 @ 16:32:09
URL: http://www.mindfulnessmamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0