Utflyktstips



Idag hade jag ännu en dag på mitt jobb när jag verkligen kan känna vilket lyxigt jobb man har.
Vi gjorde iordning picniclunch som vi tog med
och körde sen iväg med minibussen till Boden.

Dagens utflykt var det spännande Rödbergsfortet.
Vi började med den medhavda lunchen på bänkar i solen
innan det var dags för vår guidade tur i fortet.

Guiden som själv arbetat vid fortet, numer pensionär, berättade om bakgrunden till fortet,
roliga berättelser och skrönor,
alltmedan han förde oss runt i bergets gångar.

Mkt imponerande att det bevarats
och hållit i så bra skick.
Hela fortet såg ut som att de lämnat allt och gått,
vilket gjorde att man kunde leva sig in i hur det måste
varit när ca 500 man bodde här.

Det här är ett väldigt bra utflyktsmål om du är kring Luleå/Boden trakten
och vill uppleva något annorlunda.

Besök Rödbergsfortets hemsida och läs mer om hur du hittar hit, priser, öppettider mm.

Mina egna barn ( 3 och 5 år) är inte riktigt nog gamla för att kunna uppskatta den här turen
då guidningen var det som gjorde utflykten speciell.
Men jag kommer med säkerhet att besöka fortet med mina barn om några år
och är säker på att de kommer uppskatta utflykten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0