Räkfrossa hemmavid!

Ikväll blev det räkor, rosévin, nybakad baguette och hemmagjord aioli för mig och min sambo.
Smaskens, det har jag längtat efter länge men det har bara inte blivit av.



Så enkelt men ändå så gott.

Tina lite räkor, värm nybakad baguette i skivor i ugnen, duka lite mysigt, häll upp gott vin och servera med hemgjord aioli.

Har provat lite olika varianter på aioli och ikväll blev det klassisk aioli och chili aioli. Har smakat en underbart god chili aioli på en middag nyligen men inte fått till den själv ( måste nog be om det hemliga receptet :)). Inte heller idag lyckades jag men orginal aiolin blev "outstanding".

Recept på klassisk aioli;
6 vitlöksklyftor
3 äggulor
1,5 dl neutral olja
0,5 tsk salt
1,5 tsk vinäger

*Pressa/riv vitlöksklyftorna i en skål och vispa ner äggulorna.
*Vispa sedan ner oljan droppvis. Knepet här är att ha samma temperatur på oljan och äggulorna så att aiolin inte skär sig.
*Smaka av med salt och vinäger.



Till det här drack vi ett rosévin (nytt för oss) som var supergott.
Jag har verkligen blivit en roségalning, det är ju bara så gott.

Mulderbosch Rosé (nr 6077) 79 kr



Smaklig måltid!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0