Sista gången du brände gröten!


Både jag och barnen bara älskar tomtegröt,
och särskilt nu till jul.
Ibland fuskar vi med Pama Minutris som är
snabbrisgrynsgröt, men inte lika god som vanlig.

Men som många andra lyckas man ofta bränna i botten när man kokar,
så gissa om jag blev glad när jag hittade det här receptet
på tomtegröt i ugn, garanterat slipper du bränna.


Bild lånad från bloggen Bara en kaka till.

Risgrynsgröt,
4 portioner
1,25 dl risgryn för grötkok
0,75 liter mjölk
ca 1 msk smör
0,5 tsk flingsalt

Häll allting i en stor, ugnsfast form och ställ in i mitten av ugnen på 175C i ca 1,5 timmar. Gröten kommer som synes på bilden ovan att få ett gyllenbrunt litet "skinn" på ytan lagom till den är klar. Vissa tycker att skinnet är det allra godaste med gröten, men själv brukar jag bara ta bort det. Sedan är det bara att röra om ordentligt i formen, och beskåda sin perfekta, obrända gröt! Om du inte ska äta den direkt, låt den svalna innan du ställer in den i kylen. Medan den svalnar kan den långsamt stelna till lite och bli ganska tjock, rör då bara ner lite kall mjölk så att den späder sig till den konsistens som du vill ha. Perfekt att ha i kylen och plocka fram morgonen efter!

Både recept och bild är lånad från bloggen Bara en kaka till,
där du kan få massa inspiration på mat och bakning.

Har testat gröten ikväll och den blev suveränt god,
gjorde den på havremjölk.
Så enkelt att det bara klarar sig själv i ugnen,
mycket bra tips!


Kommentarer
Postat av: Anna

Vilket toppen recept, slippa röra och vakta så att de inte bränns :) Jag skulle vilja ha formen åxå ;)

2011-12-23 @ 06:42:45
Postat av: Marion

Bara dubbla receptet om du vill ha större mängd, hos oss räcker det rätt väl med den här satsen.

2011-12-23 @ 16:06:00
URL: http://marionsblogg.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag som skulle köpa grötris idag-och så var det slut på ICA. Typiskt!

2011-12-23 @ 19:13:51
URL: http://mindfulnessmamma.blogg.se/
Postat av: Marion

Den blev jättegod, godare än när man kokar den. Krämig och bra. Använde ju havremjölk och det gick toppen.

2011-12-23 @ 21:44:49
URL: http://marionsblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0