Kloka ord om att Inte döma!

Vem är det som bestämmer i ditt liv? av Åsa Nilsonne

Vem är det som bestämmer i ditt liv? : om medveten närvaro

Den här fina boken har jag brevid sängen,
en bok som jag tar och läser till och från,
bla igår kväll.
Och då läste jag de här kloka orden,
ord om att Inte döma!

"Ett viktigt steg är att hålla isär de tankar som beskriver och de som värderar. Med värdering menas att man klassificerar företeelser utifrån en subjektiv uppfattning som bra/dålig, vacker/ful, rätt/fel, lyckad/misslyckad osv.
Några exempel: "Vilken ful hund", "Jag är värdsbäst på hundar", eller "O, så söt!" är värderingar.Här uttrycker vi en subjektiv, och möjligen felaktig, uppfattning om en företeelse.
Att säga: "Jag tycker inte att taxvalpar är söta" är däremot ett konstaterande, ett resultat av att man är uppmärksam på sina reaktioner. Uttalandet betraktas inte som dömande  eftersom vi inte har uttalat oss om valparna i sig. Lägg märke till skillnaden."

Det är så sant att istället för att döma och säga hur saker är tex bra/dåligt så är det mycket trevligare att man uttrycker sina egna tankar och åsikter.
Också för att komma längre med dina tankar än att bara konstatera att något är dåligt eller fel. Du får ingen egentlig hjälp att hantera situationen och du blir därmed ofta ineffektiv.

Om man istället anstränger sig att beskriva istället för att döma, så kan du formulera dig annorlunda, på ett sätt som beskriver problemet/tanken och hur du känner. Du har bättre förutsättningar att hantera situationen bättre.

Vidare skriver författaren "Det här kan vara svårare än det låter. För många av oss är det en djupt rotad vana att värdera företeelser, andra människor och oss själva. Att sluta värdera kan låta som att ge upp sin personlighet. Ska man inte få tycka någonting? Jovisst. Men du ska vara medveten om att det är du som tycker. Den medvetenheten kan göra dig tydligare i dina egna ögon....

"Det här är vackert" blir " "Jag tycker det här är vackert."
"Det är irriterande när folk tuggar tuggummi" blir " Jag blir irriterad av att andra tuggar tuggummi."

"Att inte döma betyder inte att inte ha åsikter, bara att göra sin subjektiva värld tydligare. För många är detta också ett sätt att bibehålla sitt lugn. Ju mindre vi dömer, desto mindre är risken att känslorna drar iväg med oss."

Många kloka tankar i den här boken,
ett verkligt boktips!


Kommentarer
Postat av: Jenny

En av mina favoritböcker-men det visste du nog redan =)

2011-12-04 @ 11:22:16
URL: http://mindfulnessmamma.blogg.se/
Postat av: Emilia<3

Hej fin blogg:)

2011-12-04 @ 16:56:24
URL: http://veckanblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0