Vinbärskaka!




I eftermiddags slängde jag och Filip ihop en superenkel vinbärskaka,
av alldeles dagsfärska vinbär.
Kakan var superenkel att baka och fick godkänt betyg av oss alla,
eller Filip tyckte det var bland det godaste i kakväg han ätit.
(Han är en pojke som uttalar sig med stora ord :)).

VINBÄRSKAKA
200 grader

75 g smör
3 ägg
2 dl socker
1 tsk vanillinsocker
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl röda vinbär (frysta eller färska)

*Smörj och bröa en rund eller avlång form, jag använde en avlång form.
*Smält smöret i en kastrull.
*Tillsätt ägg, socker, vanillinsocker och mjöl.
*Rör till en jämn smet.
*Häll i formen.
*Strö över vinbär och sockra lite över bären.
*Grädda i nedre delen av ugnen 200 grader, ca 30 min.
*Låt svalna.
*Servera med glass, grädde eller vaniljsås.



Vi använde en mjölkfri variant på vaniljsås, första gången vi testade den här sorten.

Vanilj Visp

Vanilj Visp från Carlshamn Mejeri, ett perfekt alternativ till vanlig vaniljsås
om du inte tål mjölk eller laktos.



Mums filibabba, tyckte Filip som nog kunnat äta många bitar till.

Plus för den här varianten var att den var superenkel att göra och minimalt med disk,
men nästa gång kommer jag nog testa någon annan sort.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0