Kyckling i rabarbergrädde med bulgur



Igår dansade jag när jag lagade maten,
och god blev den.
Berodde nog både på dans, recept och råvaror.
Det här är en favorit från Linas Matkasse som vi gjort om lite till vår egen.

Kyckling i rabarbergrädde med bulgur

*Sätt ugnen på 225 grader.
*Skär ca 600 gr kycklingfiléer på längden i tre delar. Stek de några minuter
och krydda med salt och peppar.
*Skär 250 g rabarber och 0,5 purjolök i bitar.
*När kycklingen stekts runtom lägger du bitarna i en form och fördelar rabarber och purjolök omkring.
*Blanda en sås på 1,5 dl grädde/iMat, 1 dl vatten, 0,5 tsk sambal (mer om du vill ha starkare), 1 msk flytande honung, 2 klyftor vitlök som rivs/pressas ner, 1,5 msk fond och hackad gräslök.
*Häll såsen över kycklingen.
*Stek mitt i ugnen 15-20 minuter.
*Koka bulgur i buljong, utgå från förpackningen.
*Koka haricots verts och broccoli i saltat vatten.
*Servera kycklingen med bulgur, haricots verts med flingsalt och broccoli med en klick smör och flingsalt.

Vegetariskt alternativ;
Jag använde quornfiléer som jag fördelade hela i en ugnsform tillsammans med purjolök och rabarber.
Blandade såsen men gjorde lite extra då quorn har en förmåga att suga åt sig massa vätska.
Hällde såsen över och serverade som ovan.
Var dock uppmärksam på vilken buljong/fond du använder, såklart grönsaksfond till en vegetarisk rätt.

Vegetarisk version av rätten

Lycka till!

Öka gärna på receptet något och så kan du frysa in och ta med lunchlådor!

   


Kommentarer
Postat av: Jenny

Låter gott! Har du något filmklipp på den där dansen?

2011-08-21 @ 22:43:50
URL: http://mindfulnessmamma.blogg.se/
Postat av: Marion Thorneus

Det vore nåt va?

Men så roligt ska vi inte ha, den behåller jag för mig själv.

2011-08-22 @ 21:45:42
URL: http://marionsblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0